Coronavirus: veelgestelde vragen

Coronavirus: Veelgestelde vragen

Coronavirus: Veelgestelde vragen

Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -

Onze fysieke infobalie is gesloten, maar onze onthaalmedewerkers staan wel elke werkdag klaar om al je vragen te beantwoorden via Facebook Messenger en mail tussen 9u en 13u.

Je kunt een aanvraag indienen voor een reservatie van onze zalen na 17 augustus 2020. We zullen deze aanvraag echter enkel kunnen bevestigen onder voorbehoud van verdere maatregelen inzake het coronavirus.

Bij een annulering langs onze kant ten gevolge van de corona-maatregelen, kunnen we niet aansprakelijk gesteld worden.

Bij STAN zijn we druk bezig om in deze tijden een passende oplossing te vinden voor onze projecten, zoals de Kick-off en STUDY360.

Kick-off 2020:

De Kick-off voor Antwerpse presidia en studentenvertegenwoordigers zal op een later moment in het academiejaar 20-21 doorgaan. Voor de ondertekening van het doop- & feestcharter werken we aan een digitaal ondertekeningsmoment eind juni. We houden jullie in deze FAQ en op de website van de Kick-off op de hoogte van de meest recente updates.

STUDY360:

Door de huidige omstandigheden is de STUDY360-editie (mei/juni) afgelast. We hebben deze beslissing niet lichtzinnig genomen, omdat we weten dat dit voor veel studenten niet alleen een fijn, maar soms ook noodzakelijk project is. Voor een beperkt aantal studenten met een hoge nood aan een plek om alleen te kunnen blokken of een examen af te leggen, schieten we te hulp met Silent Study Spaces. Let op: enkel toegankelijk met een doorverwijzing vanuit je stuvo. Klik hier voor alle informatie en de voorwaarden.

Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen -

De studentenvoorzieningen zijn bereikbaar via:
  • AP Hogeschool: stuvo@ap.be
  • Karel De Grote Hogeschool: stuvo@kdg.be
  • Hogere Zeevaartschool: stuvo@hzs.be
  • Universiteit Antwerpen: +32 3 265 48 72
  • KU Leuven – Campus Carolus: +32 3 201 18 34
  • KU Leuven – Campus Sint-Andries: +32 3 502 15 53
  • Thomas More Hogeschool: +32 3 432 19 89

Universiteit Antwerpen

Universiteit Antwerpen richtte https://www.vanuituwkot.be/ op: een website waarop ze allerlei handige tips, nuttige links en fijne activiteiten bundelen.

Daarnaast tracht het STIP er alles aan te doen om de dienstverlening voor studenten te blijven handhaven. Dat betekent dat elke medewerker van thuis uit blijft werken en te contacteren zijn via telefoon, mail of chat voor vragen en het inplannen van afspraken bij studentenbegeleiders of bij de sociale dienst.

  • Studentenbegeleiders ondersteunen studenten nog steeds met vragen over studeren, plannen, studiekeuze, uitstelgedrag, stress, of andere persoonlijke problemen. Ze doen dat sinds de crisis via Teams, waarbij de mogelijkheid bestaat tot videocall, gewoon telefoneren of chatten met studenten. De meeste gesprekken gaan door via videocall.
  • Workshops blokken & plannen, faalangst, omgaan met uitstelgedrag, solliciteren, … die al gepland waren, worden aangepakt naargelang de noden van studenten. Er wordt digitale informatie aangereikt, groepjes opgericht via Teams om de groepsinteractie te stimuleren, er worden webinars gepland, …
  • De sociale dienst is voor alle vragen (o.a. over je financiĂ«le situatie, studentenhuisvesting, studentenjob, …) telefonisch bereikbaar via het STIP, via socialedienst@uantwerpen.be of via de chatbox. Persoonlijke gesprekken kunnen via netgenoemde wegen gebeuren of via een (video)gesprek via Teams.
  • Bovenop de (aangepaste) reguliere werking, werkten studentenbegeleiders twee leidraden uit voor studenten: omgaan met je studie en omgaan met stress in coronatijden (in bijlage).

(Online) infomomenten:

Op 25 april 2020 organiseerde Universiteit Antwerpen een online infodag, waar studenten konden chatten met proffen en studenten tussen 10 en 14 uur.

De vorige infodag kan intussen nog bezocht worden (zonder chatten). Studiekiezers die graag op de hoogte blijven van alle infomomenten van de UA, zowel online als op de campussen, kunnen hun e-mailadres hier achterlaten. Meer infomomenten en eventueel andere initiatieven volgen nog.

Artesis Plantijn Hogeschool geeft enkele antivervelingstips in tijden van quarantaine of social distancing.

  • Studenten worden van need & nice to know en updates op de hoogte gehouden via mail, Digitap, de wekelijkse nieuwsbrief ‘trAPped in ons kot’ en deze webpagina.
  • STUVO AP organiseert extra ondersteuning voor wie dit in deze tijd nodig heeft (financiĂ«le ondersteuning, flexibele laptopleningen, extra internet voor wie dat thuis niet heeft …)
  • Digitale persoonlijke gesprekken vinden plaats met de psychologische dienst
  • Ook de studentenbegeleiders bieden hun ondersteuning nu online aan: ze zijn via Teams of Skype beschikbaar als eerste aanspreekpunt voor studenten die even willen praten en bieden ook studiebegeleiding aan via verschillende kanalen. Dat is ook zo voor de dienstverlening van STAP: als studenten een studieadviesgesprek willen, kan dat via Teams of Zoom.
  • Verder zijn er online groepsgesprekken door psychologische dienst, online verbindingssessies, online mindfulness-sessies, …
  • Wekelijkse studietips: maand- en weekplanners, tips rond gezond eten, je studieplek thuis inrichten, thuis studeren, zelfzorg, anti-verveling, omgaan met stress, bewegen, …
  • Schools of Arts verzamelen corona creations
  • Verhaaltjes voor het slapengaan door studenten OT: (voor iedereen die met kindjes thuiszit)

(Online) infomoment:

Op 25 april 2020 werd een online infodag met chatmogelijkheden met lectoren en studenten georganiseerd. De fysieke info avonden vinden vooralsnog plaats op 29 juni en 8 september 2020

Studentenvoorzieningen KU Leuven Antwerpen staat paraat voor studenten van campus Antwerpen, ook tijdens de coronacrisis. Op verschillende manieren blijven we met onze studenten verbonden. Zo houden we regelmatig contact met onze studentenkringen Calesa en ABsoc. Samen met hen luisteren we naar zorgen en wensen van studenten en treffen we voorbereidingen voor volgend academiejaar. Met de faculteiten werken we nauw samen via online vergaderingen en informatiedeling.

Aan studenten met hulpvragen bieden we online hulpverlening aan. Studenten kunnen ons bereiken via mail, facebook en telefoon. Gesprekken over sociale dienstverlening, studiebegeleiding en andere hulpvragen verlopen via Skype.

KU Leuven organiseert daarnaast online workshops en modules over hoe je bijvoorbeeld meerkeuze-examens moet aanpakken of je masterproef moet boosten.

(Online) infomoment:

Op 6 mei 2020 organiseerde KU Leuven een tweede online infodag. De fysieke infodag staat gepland op 2 september 2020.

Thomas More Hogeschool’s online community organiseert tal van initiatieven voor studenten, die gevolgd kunnen worden via Facebook en Instagram.

  • Vanaf de ingang van de coronamaatregelen werd er vanuit de studentenvoorzieningen snel en vlot een online dienstverlening georganiseerd, d.w.z. dat gesprekken met studentenbegeleiders tot nader orde niet meer face to face, maar telefonisch, via videocalls of chat (met Microsoft teams) verlopen.
  • Sedert de coronamaatregelen wordt vanuit STUVO elke werkdag van 13u tot 14u een chatmoment voorzien voor studenten die vragen hebben, bezorgd zijn of gewoon nood hebben aan een digitale koffieklets.
  • Op het studentenportaal wordt aan de studenten heel wat informatie en tips aangereikt rond thema’s waarmee de studenten in deze coronatijden het moeilijk kunnen hebben(bv.wat te doen bij verminderde concentratieproblemen, piekergedrag, somberheid, slaapmoeilijkheden, hoe kan je in contact blijven met anderen, hoe kan je structuur aanbrengen in je dagen,… )
  • De infodagen van TM  worden volledig online gehouden. Studenten krijgen de kans om hun vragen via chatsessies te stellen Ook zullen er online infosessies worden gegeven.
  • Vanuit Thomas More werd bij alle studenten een bevraging gedaan of de student onder andere al dan niet over een eigen laptop, webcam en voldoende internet beschikt om de lessen online op een goede manier te kunnen volgen. Indien dit niet het geval bleek te zijn, werd er gekeken naar mogelijkheden tot het uitlenen van laptops, webcamps en het aanbieden van een persoonlijke code voor internettoegang,…
  • De studentenvoorzieningen en dienst onderwijs hebben samen studietips voor studenten opgesteld.
  • De meeste examens zullen digitaal worden afgelegd. Aangezien heel wat studenten recht hebben op bepaalde faciliteiten werd er gekeken of deze ook nu kunnen blijven worden toegepast.

(Online) infomoment:

De Hogere Zeevaartschool organiseerde een online infodag op zaterdag 25 april 2020 en woensdagmiddag 6 mei. Houd de website in de gaten voor meer informatie. Een fysieke opendeurdag staat vooralsnog gepland op 5 september 2020.

Alle onderwijs- en evaluatieactiviteiten van Karel de Grote Hogeschool vinden voorlopig enkel digitaal plaats en het zoeken naar begeleiding en advies kan niet meer face-to-face plaatsvinden. Studenten hebben hierdoor misschien nood aan tips en informatie over hoe ze begeleiding of advies kunnen krijgen, hoe online lessen best voorbereid worden en waar ze op moeten letten tijdens digitale evaluaties.

Op de verschillende pagina’s op het studentenportaal zijn informatie en tips met betrekking tot deze items te vinden.

Tips bij het online studeren: een overzicht met tips en tricks voor het onlinelessen volgen, actief deelnemen aan deze lessen, focus bewaren thuis, structuur aanbrengen en studeren.

Begeleiding of advies nodig: Ook tijdens de Corona-crisis staan onze studentondersteunende diensten voor je klaar als je begeleiding nodig hebt, vragen hebt of advies wil inwinnen. Onze studentondersteunende medewerkers kunnen je met volgende onderwerpen helpen:

Online evaluaties: De evaluaties vinden grotendeels digitaal plaats. Informatie, inclusief een aantal tips, kan je hier terug vinden

Andere problemen: Studenten die geconfronteerd worden met andere problemen, bijvoorbeeld het ontbreken van een internetverbinding, geen laptop ter beschikking hebben of een andere vraag kunnen hier terecht

KdG Student Hub: Mis je die gezellige babbel aan de toog, het samen koken of sporten, nakaarten over een voorstelling, … Bezoek onze KdG  Student Hub op Slack en ontmoet elkaar online.

(Online) infomoment:

Karel de Grote Hogeschool organiseerde 25 april 2020 een online infodag. De fysieke infodag staat gepland op 20 juni 2020 en 3 september 2020.

 

De infodagen van alle onderwijsinstellingen vinden online plaats. Hierbij vind je een overzicht:

UNIVERSITEIT ANTWERPEN

  1. De vorige online infodag kan nog bezocht worden (zonder chatten): uantwerpen.be/e-infodag
  2. Studiekiezers die graag op de hoogte blijven van onze infomomenten, zowel online als op de campussen, kunnen hun e-mailadres achterlaten via uantwerpen.be/blijf-op-de-hoogte
  3. Meer infomomenten en eventueel andere initiatieven volgen nog.

KU LEUVEN ANTWERPEN

  1. Online infodag gemist? Geen zorgen. Lees hier alle info.
  2. Fysieke infodag op 2 september 2020

AP HOGESCHOOL

  1. Online infoavond op 29 juni 2020 met chatmogelijkheden lectoren en studenten, virtuele campussen en meer: www.ap.be/online-infodag
  2. Fysieke info staat gepland op 8 september 2020

 HOGERE ZEEVAARTSCHOOL

  1. Fysieke opendeurdag op 5 september 2020

KAREL DE GROTE HOGESCHOOL

  1. De fysieke infodag staat gepland op 20 juni 2020 en 3 september 2020

 THOMAS MORE ANTWERPEN

  1. Fysieke infodag op 27 juni 2020 en 2 september 2020

Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -

Neem contact op met je onderwijsinstelling om een afspraak te boeken in het loket van Deurne.

Neem contact op met je onderwijsinstelling om een afspraak te boeken in het loket van Deurne.

De studentgerichte dienst en studentenbegeleiders van je onderwijsinstelling staan voor je klaar! Neem contact op met je onderwijsinstelling voor een (telefonische of digitale) afspraak.

Je kan je opgeven als vrijwilliger op antwerpen.be/antwerpenhelpt. Daar vind je allerhande hulpvragen.

Hou je wel aan de geldende regels inzake sociale afstand. Hou steeds 1,5 meter afstand.

Je moet als student één woonplaats kiezen om te verblijven: ofwel is dat jouw gezinswoning, ofwel is dat jouw kot. Het gebruikelijke wekelijkse pendelen tussen gezinswoonst en kot is met andere woorden niet toegestaan. Als je jouw kot als woonplaats kiest, dan mag je contact hebben met kotgenoten, al wordt sterk aangeraden om de social distance (1,5 meter) te respecteren. Vooral in grotere studentenresidenties is dit een must.

(bron: De Standaard 26/03/2020)

Dit hangt van verschillende factoren af, hiervoor neem je best contact op met je onderwijsinstelling.

Op deze infopagina van Kotweb vind je alle antwoorden terug op jouw vragen wat betreft het leven als kotstudent in Antwerpen in deze tijden.

In eerste instantie volg je de algemene gekende hygiënemaatregelen:

  • Was regelmatig je handen met water en zeep (40 Ă  60 seconden).
  • Houd afstand van elkaar: 1,5 meter. Draag een mondmasker op plaatsen waar je deze afstand mogelijk even niet zou kunnen bewaren.
  • Raak je gezicht zo weinig mogelijk aan met je handen.
  • Hoest en nies in je elleboog. Of bedek je neus en mond bij hoesten en niezen, gebruik hierbij een wegwerpzakdoekje en gooi het meteen daarna in een afgesloten vuilnisbak. Was daarna je handen met water en zeep.
  • Zonder je af wanneer je ziek bent en raadpleeg je arts.

Daarnaast vragen we om deze specifieke ‘kotmaatregelen’ in acht te nemen:

  • Bij gebruik van het gemeenschappelijke sanitair: was zorgvuldig je handen na elk toiletbezoek. Dat doe je indien mogelijk op je eigen kamer: Was je handen grondig met je eigen zeep en droog ze af met je eigen handdoek.
  • Bij gebruik van de gemeenschappelijke keuken: beperk je bij het koken en eten tot je eigen sociale bubbel. Maak hierover afspraken met elkaar. Bewaar altijd voldoende afstand. Was alles wat je gebruikt voor en na gebruik goed af met warm water en vloeibare zeep. Beperk het gebruik van de keuken in tijd en gebruik de keuken alleen voor maaltijden (in strikte zin).
  • Ontvang geen externe bezoekers. Als de verhuurder een kotbezoek plant met een kandidaat-huurder ben je bij voorkeur niet op kot.
  • Als je in een groot studentenhuis met aparte leefeenheden woont, vermijd je het contact met bewoners van andere leefeenheden. Zij vormen een andere bubbel.
  • Draag in het gebouw een mondmasker als je niet zeker bent dat je altijd en overal de nodige afstand kunt bewaren.

Ja. De Vlaamse overheid heeft officieel beslist dat kotstudenten die in april en mei niet op hun kot waren de energie- en waterkosten niet hoeven te betalen en dat de kotbazen die verplicht moeten terugbetalen.

Lees alle informatie hierover op Kotweb.