Coronavirus: veelgestelde vragen

Coronavirus: Veelgestelde vragen

Coronavirus: Veelgestelde vragen

Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -Vragen over STAN -

Onze fysieke infobalie is gesloten, maar onze onthaalmedewerkers staan wel elke werkdag klaar om al je vragen te beantwoorden via Facebook Messenger en mail tussen 9u en 13u.

Zoals het er nu naar uit ziet zal onze fysieke infobalie terug openen op ma 14 september.

Je kunt een aanvraag indienen voor een reservatie van onze zalen na 14 september 2020. We zullen deze aanvraag echter enkel kunnen bevestigen onder voorbehoud van verdere maatregelen inzake het coronavirus.

Bij een annulering langs onze kant ten gevolge van de corona-maatregelen, kunnen we niet aansprakelijk gesteld worden.

De volgende voorwaarden zijn op aanvragen van toepassing:

  • De Meet & Greet wordt tot nader order niet verhuurd.
  • In de Tarmac kunnen voorlopig enkel zittende evenementen doorgaan met een maximum van 17 aanwezigen.
  • In de TAKEOFF_ kunnen voorlopig enkel zittende evenementen doorgaan met een maximum van 16 aanwezigen. Het opdelen van de ruimtes is momenteel niet mogelijk.

Vanaf ma 14 september mag je ons nieuwe pareltje ophalen bij STAN in ons huis GATE15. De Yellow Pages zijn tevens al online te bekijken. Check alle info hier.

Mocht je – net als ons – niet zo lang kunnen of willen wachten, stuur ons dan een mailtje en we sturen er één naar je op.

De STUDY360-editie van mei/ juni moesten we helaas cancelen, maar de tweede zit editie gaat gelukkig door. Deze vindt plaats van ma 3 augustus tot en met vr 4 september. In originele vorm, maar met aandacht voor de geldende veiligheidsmaatregelen- en regels. Dat houdt in dat online registreren vooraf verplicht is, iedereen een mondmasker moet dragen tijdens het studeren en je zo veel als mogelijk op dezelfde locatie dient te gaan studeren.

Alle info en registratie vind je op de website.

We houden alle maatregelen en het nieuws rondom het coronavirus nauwlettend in de gaten en passen hierop onze plannen voor StuDay in 2020 aan. Er wordt dan ook flink gebrainstormd over de mogelijkheden in deze tijden van corona. Houd onze socials en de website van StuDay in de gaten voor de laatste updates.

Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen - Studiegerelateerde vragen -

De studentenvoorzieningen blijven bereikbaar. Check hier de contactgegevens van de studentenvoorziening van jouw hogeschool of universiteit.

Bij faalangst, uitstelgedrag of onzekerheid kunnen studenten van KdG, Thomas More, Universiteit Antwerpen en KU Leuven hier terecht voor een online zelfhulpprogramma.

Het STIP tracht er alles aan te doen om de dienstverlening voor studenten te blijven handhaven. Dat betekent dat elke medewerker van thuis uit blijft werken en te contacteren zijn via telefoon, mail of chat voor vragen en het inplannen van afspraken bij studentenbegeleiders of bij de sociale dienst.

  • Studentenbegeleiders ondersteunen studenten nog steeds met vragen over studeren, plannen, studiekeuze, uitstelgedrag, stress, of andere persoonlijke problemen. Ze doen dat sinds de crisis via Teams, waarbij de mogelijkheid bestaat tot videocall, gewoon telefoneren of chatten met studenten. De meeste gesprekken gaan door via videocall.
  • Workshops blokken & plannen, faalangst, omgaan met uitstelgedrag, solliciteren, … die al gepland waren, worden aangepakt naargelang de noden van studenten. Er wordt digitale informatie aangereikt, groepjes opgericht via Teams om de groepsinteractie te stimuleren, er worden webinars gepland, …
  • De sociale dienst is voor alle vragen (o.a. over je financiële situatie, studentenhuisvesting, studentenjob, …) telefonisch bereikbaar via het STIP, via socialedienst@uantwerpen.be of via de chatbox. Persoonlijke gesprekken kunnen via netgenoemde wegen gebeuren of via een (video)gesprek via Teams.
  • Bovenop de (aangepaste) reguliere werking, werkten studentenbegeleiders twee leidraden uit voor studenten: omgaan met je studie en omgaan met stress in coronatijden (in bijlage).

(Online) infomomenten:

Een fysieke infodag staat – volgens de maatregelen – gepland op 5 september 2020.

Studiekiezers die graag op de hoogte blijven van alle infomomenten van de UA, zowel online als op de campussen, kunnen hun e-mailadres hier achterlaten.

Artesis Plantijn Hogeschool geeft enkele antivervelingstips in tijden van quarantaine of social distancing.

  • Studenten worden van need & nice to know en updates op de hoogte gehouden via mail, Digitap, de wekelijkse nieuwsbrief ‘trAPped in ons kot’ en deze webpagina.
  • STUVO AP organiseert extra ondersteuning voor wie dit in deze tijd nodig heeft (financiële ondersteuning, flexibele laptopleningen, extra internet voor wie dat thuis niet heeft …)
  • Digitale persoonlijke gesprekken vinden plaats met de psychologische dienst
  • Ook de studentenbegeleiders bieden hun ondersteuning nu online aan: ze zijn via Teams of Skype beschikbaar als eerste aanspreekpunt voor studenten die even willen praten en bieden ook studiebegeleiding aan via verschillende kanalen. Dat is ook zo voor de dienstverlening van STAP: als studenten een studieadviesgesprek willen, kan dat via Teams of Zoom.
  • Verder zijn er online groepsgesprekken door psychologische dienst, online verbindingssessies, online mindfulness-sessies, …
  • Schools of Arts verzamelen corona creations
  • Verhaaltjes voor het slapengaan door studenten OT: (voor iedereen die met kindjes thuiszit)

(Online) infomoment:

Op 29 juni 2020 werd een online infodag met chatmogelijkheden met lectoren en studenten georganiseerd. De fysieke infoavond vindt vooralsnog plaats op 8 september 2020

Studentenvoorzieningen KU Leuven Antwerpen staat paraat voor studenten van campus Antwerpen, ook tijdens de coronacrisis. Op verschillende manieren blijven we met onze studenten verbonden. Zo houden we regelmatig contact met onze studentenkringen Calesa en ABsoc. Samen met hen luisteren we naar zorgen en wensen van studenten en treffen we voorbereidingen voor volgend academiejaar. Met de faculteiten werken we nauw samen via online vergaderingen en informatiedeling.

Aan studenten met hulpvragen bieden we online hulpverlening aan. Studenten kunnen ons bereiken via mail, facebook en telefoon. Je kan elke weekdag tussen 9 en 16 uur bellen op het nummer: 03 201 18 19.

(Online) infomoment:

Bij vragen over een opleiding kun je hier terecht.

Op 5 september zal er een online infodag plaatsvinden, inschrijven doe je hier.

Thomas More Hogeschool’s online community organiseert tal van initiatieven voor studenten, die gevolgd kunnen worden via Facebook en Instagram.

  • Vanaf de ingang van de coronamaatregelen werd er vanuit de studentenvoorzieningen snel en vlot een online dienstverlening georganiseerd, d.w.z. dat gesprekken met studentenbegeleiders tot nader orde niet meer face to face, maar telefonisch, via videocalls of chat (met Microsoft teams) verlopen.
  • Op het studentenportaal wordt aan de studenten heel wat informatie en tips aangereikt rond thema’s waarmee de studenten in deze coronatijden het moeilijk kunnen hebben(bv.wat te doen bij verminderde concentratieproblemen, piekergedrag, somberheid, slaapmoeilijkheden, hoe kan je in contact blijven met anderen, hoe kan je structuur aanbrengen in je dagen,…)
  • De infodagen van TM  worden volledig online gehouden. Studenten krijgen de kans om hun vragen via chatsessies te stellen Ook zullen er online infosessies worden gegeven.
  • De studentenvoorzieningen en dienst onderwijs hebben samen studietips voor studenten opgesteld.

(Online) infomoment:

Er wordt een online open campus avond georganiseerd op woensdag 2 september 2020 van 18 tot 21 uur, inschrijven voor toegangslink kan hier.

(Online) infomoment:

De Hogere Zeevaartschool organiseerde een online infodag op zaterdag 25 april 2020 en woensdagmiddag 6 mei. Houd de website in de gaten voor meer informatie. Een fysieke opendeurdag staat vooralsnog gepland op 5 september 2020.

Alle onderwijs- en evaluatieactiviteiten van Karel de Grote Hogeschool vinden voorlopig enkel digitaal plaats en het zoeken naar begeleiding en advies kan niet meer face-to-face plaatsvinden. Studenten hebben hierdoor misschien nood aan tips en informatie over hoe ze begeleiding of advies kunnen krijgen, hoe online lessen best voorbereid worden en waar ze op moeten letten tijdens digitale evaluaties.

Op de verschillende pagina’s op het studentenportaal zijn informatie en tips met betrekking tot deze items te vinden.

Tips bij het online studeren: een overzicht met tips en tricks voor het onlinelessen volgen, actief deelnemen aan deze lessen, focus bewaren thuis, structuur aanbrengen en studeren.

Begeleiding of advies nodig: Ook tijdens de Corona-crisis staan onze studentondersteunende diensten voor je klaar als je begeleiding nodig hebt, vragen hebt of advies wil inwinnen. Onze studentondersteunende medewerkers kunnen je met volgende onderwerpen helpen:

Online evaluaties: De evaluaties vinden grotendeels digitaal plaats. Informatie, inclusief een aantal tips, kan je hier terug vinden

Andere problemen: Studenten die geconfronteerd worden met andere problemen, bijvoorbeeld het ontbreken van een internetverbinding, geen laptop ter beschikking hebben of een andere vraag kunnen hier terecht

KdG Student Hub: Mis je die gezellige babbel aan de toog, het samen koken of sporten, nakaarten over een voorstelling, … Bezoek onze KdG  Student Hub op Slack en ontmoet elkaar online.

(Online) infomoment:

De infodag van 20 juni ging online door en kun je nog steeds bezoeken. De fysieke infodag staat gepland op 3 september 2020.

 

Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -Overige vragen -

Neem contact op met je onderwijsinstelling om een afspraak te boeken in het loket van Deurne.

De studentgerichte dienst en studentenbegeleiders van je onderwijsinstelling staan voor je klaar! Neem contact op met je onderwijsinstelling voor een (telefonische of digitale) afspraak.

Op deze infopagina van Kotweb vind je alle antwoorden terug op jouw vragen wat betreft het leven als kotstudent in Antwerpen in deze tijd.

In eerste instantie volg je de algemene gekende hygiënemaatregelen:

  • Was regelmatig je handen met water en zeep (40 à 60 seconden).
  • Houd afstand van elkaar: 1,5 meter. Draag een mondmasker op plaatsen waar je deze afstand mogelijk even niet zou kunnen bewaren.
  • Raak je gezicht zo weinig mogelijk aan met je handen.
  • Hoest en nies in je elleboog. Of bedek je neus en mond bij hoesten en niezen, gebruik hierbij een wegwerpzakdoekje en gooi het meteen daarna in een afgesloten vuilnisbak. Was daarna je handen met water en zeep.
  • Zonder je af wanneer je ziek bent en raadpleeg je arts.

Daarnaast vragen we om deze specifieke ‘kotmaatregelen’ in acht te nemen:

  • Bij gebruik van het gemeenschappelijke sanitair: was zorgvuldig je handen na elk toiletbezoek. Dat doe je indien mogelijk op je eigen kamer: Was je handen grondig met je eigen zeep en droog ze af met je eigen handdoek.
  • Bij gebruik van de gemeenschappelijke keuken: beperk je bij het koken en eten tot je eigen sociale bubbel. Maak hierover afspraken met elkaar. Bewaar altijd voldoende afstand. Was alles wat je gebruikt voor en na gebruik goed af met warm water en vloeibare zeep. Beperk het gebruik van de keuken in tijd en gebruik de keuken alleen voor maaltijden (in strikte zin).
  • Ontvang geen externe bezoekers. Als de verhuurder een kotbezoek plant met een kandidaat-huurder ben je bij voorkeur niet op kot.
  • Als je in een groot studentenhuis met aparte leefeenheden woont, vermijd je het contact met bewoners van andere leefeenheden. Zij vormen een andere bubbel.
  • Draag in het gebouw een mondmasker als je niet zeker bent dat je altijd en overal de nodige afstand kunt bewaren.

Ja. De Vlaamse overheid heeft officieel beslist dat kotstudenten die in april en mei niet op hun kot waren de energie- en waterkosten niet hoeven te betalen en dat de kotbazen die verplicht moeten terugbetalen.

Lees alle informatie hierover op Kotweb.